Till senaste kommentaren

Hur redovisar man obetald semester på arbetsgivarintyget?

Hej
Jag har blivit uppsagd pga arbetsbrist. Under sommaren var bolaget stängt och jag hade ingen intjänad semester så jag hade obetald semester.
  • Ska dessa fyra veckor räknas som "frånvaro" på mitt arbetsgivarintyg?
Tack på förhand för er hjälp.
/Annika

Kommentarer

  • Hej Annika!

    Tack för en bra fråga.
    • För att något ska räknas som arbete behöver man ha fått betalt. Att man haft obetald semester räknas alltså inte med i underlaget hos oss och ska därför redovisas som frånvaro på arbetsgivarintyget.

    Vänliga hälsningar, Annika
    Annika S
  • Hej!
    Om en läkare har lönetillägg på 2000 kr/månad och läkaren har 54,000 kr i månadslönen.
    Hur räknas lönetillägg? Man får lönetillägg för att man jobbar aktivit och jag antar att det ska räknas som inkomst.Vad ska det stå på intyget är det 54,000 kr eller är det 56,000 kr? Lönetillägget gällde i två år och sedan blir man arbetslöss.
    Aalaa
  • Hej Aalaa och tack för din fråga!

    Alla lönetilägg som beskattas som inkomst av tjänst räknas med när a-kassan fastställer din ersättningsgrundande inkomst. Arbetsgivaren ska på arbetsgivarintyget ange den fasta månadslönen 54 000 kronor per månad men också separat specificera alla eventuella lönetillägg som du har haft de sista tolv månaderna innan anställningen avslutades.

    Vänlig hälsning
    Petter
    Petter B
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.