Nå upp till 120 000 kr inkomstkrav innan studier
Hej! Jag har jobbat med fast månadslön i 4 månader, men ska nu påbörja en timanställning under 2 månader. Efter det ska jag påbörja längre heltidsstudier, och vill gärna nu uppnå krav för att kunna få a-kassa efter studierna om det skulle behövas. För min timanställning står att min semesterersättning betalas löpande i samband med ordinarie löneutbetalning. Jag har räknat på min sammanlagda förväntade bruttolön under de 6 månader jag arbetar, och jag kommer nog hamna högst 10 000 kr under 120 000kr totalt. Kan man räkna semesterersättningen jag får löpande till inkomstkravet på 120 000 kr? Eller går det att räkna med 1 eller 2 månader då jag tar studiebidrag, för att jag ska uppnå inkomstkravet?Tack!
Följ inlägget
1
följare
Ja, semesterersättning räknas med. All ersättning som betalats ut och beskattats som inkomst är kvalificerande för rätt till a-kassa. Däremot är inte studiestöd kvalificerande i någon form. Så länge studierna bedrivs på heltid är dock överhoppningsbara vilket innebär att arbetet före studierna kan ligga till grund för a-kassa.
Om man inte klarar inkomstkravet på 120 000 kronor totalt finns det en alternativregel. Med fyra sammanhängande månader med minst 11 000 kronor i inkomst per månad kan ersättning beviljas även om man saknar 120 000 kronor totalt under den tolv månader långa ramtiden.
Vänlig hälsning
Petter