Ska man ha intyg på arvode?

Hej!

Har fått en fråga ang Arvode, min kund har fått olika svar från Arbetsförmedlingen. Ska en Arvodist ha ett Arbetsgivarintyg för sina arvoden?

/Helen

Kommentarer

  • Hej Helen!
    Tack för frågan. Vi tar det från början: Om man anlitar en person för att utföra arbete behöver man bestämma om personen
    • ska ha lön (A-skatt) eller om 
    • hen ska fakturera sin ersättning (F-skatt). 
    Om personen får lön för arbetet har hen också rätt att få ett arbetsgivarintyg.

    Skulle personen arbeta återkommande för en och samma arbetsgivare behöver man inte utfärda ett arbetsgivarintyg för varje arbetstillfällen. I det läget räcker det med ett intyg var 6:e månad.

    Arbetsgivarintyg utfärdar man enklast på  arbetsgivarintyg.nu 

    Hoppas att det var svar på frågan.
    Vänliga hälsningar, Annika

    Annika S
    (Uppdaterad )
  • Hej!
    Men jag undrar om ex.vis en förtroendevalds arvode verkligen ska betraktas som arbete?

    Det är ju en bisyssla/fritidssyssla i min värld, om jag inte är kommunalråd?

    Är det olika beroende på om man är ex.Kontaktpersoner, familjehem eller RIB (avtal) (kan finnas fler uppdragstagare som man behöver ta höjd för)?

    /Helen

  • Hej Helen!
    • Om man är förtroendevald och har rätt till ledighet annat arbete för att delta i uppdraget räknas som arbete. Då har man också rätt till ett arbetsgivarintyg.
    • Kontaktpersoners arvode kan inte räknas som arbete och då får man heller inget arbetsgivarintyg.
    • Familjehem är inte heller tillgodoräkningsbart som arbete - här får man heller inte ett arbetsgivarintyg.
    • RIB/deltidsbrandman räknas som arbete och styrks på arbetsgivarintyg.
    Hoppas det rätade ut dina frågetecken.

    Vänliga hälsningar, Anna
    Anna W
  • Hej !
    Jag blev arbetslös i slutet av jan 2021 och sökte ersättning från A kassan och väntar på beslut .
    frågan är vad händer om jag blir familjehem åt barn då man får arvode som ersättning. 
    Vad räknas det , 
    får man behålla sin a kassa ersättning eller minskas eller får inte heller ?

    MVH
    Salah

  • Hej Salah!

    Vad bra att du hör av dig och vad bra att ni funderar på att bli familjehem!

    God man, kontaktperson eller fosterbarn påverkar inte rätten till a-kassa. Eftersom man inte har lön och uppdraget inte påverkar möjligheterna att söka och ta arbete ska det inte tidrapporteras. Skulle uppdraget vara så omfattande att man inte har tid att söka eller ta arbete har man inte rätt till ersättning.

    Ring gärna en handläggare på 084123300 klockan 9-16 så får du veta vad som är smartast för dig.

    Ha det fint!

    Vänliga hälsningar, Anna
    Anna W

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.