Till senaste kommentaren

Arbetsgivarintyg efter nya regler i oktober?

Jag pratade med akademikernas A-kassa på telefon i september och fick då besked att arbetsgivarintyg inte kommer att behövas efter de nya reglerna, utan att inkomst bara kommer kollas via skatteverket. Men när jag nu registrerat mig den 8e oktober står arbetsgivarintyget fortfarande med på att-göra listan. Behöver det fortfarande lämnas in?

Till saken hör också att jag mailade och frågade min före detta chef om arbetsgivarintyg och hon sa att de endast kan lämna ut det efter att jag fått slutlönen i november. Men det har satts deadline till den 22a oktober. Vad händer om jag inte kan lämna in i tid? Får jag bara vänta och lämna in när jag väl har det?
Evelina

Kommentarer

  • Hej Evelina och tack för din fråga!

    Det stämmer att vi fortfarande behöver svar på en del frågor om ens tidigare anställning vilka kommer att framgå av ett fullständigt ifyllt arbetsgivarintyg.

    Själva kvalificeringen för rätt till a-kassa ser vi hos Skatteverket men uppgifter om anställningens omfattning, orsak till anställningens avslut och om man har fått avgångsvederlag eller inte, är fortfarande uppgifter som kan framgå av ett arbetsgivarintyg.

    Det går utmärkt att styrka dessa uppgifter på annat sätt än med blanketten arbetsgivarintyg men det går också fortfarande att få de styrkta med just ett arbetsgivarintyg. Man kan be om ett arbetsgivarintyg som saknar uppgifter om slutlönen men ändå innehåller svar på de frågor vi behöver få besvarade.

    Om du inte kan få ett intyg tidigare och inte heller kan styrka uppgifter med annan dokumentation är det bra att begära uppskov via Mina sidor till dess att du kan få ett intyg.

    Vänlig hälsning
    Petter
    Petter B

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.