Var skickar jag in överklagan?

Jag är verkligen inte nöjd med ert beslut. Jag vill överklaga!
Akademikernas a-kassa Kundtjänst

Kommentarer

  • Hej!
    Tråkigt att vårt beslut inte känns rätt. Det finns tre sätt att rätta något som blivit fel i ett beslut. Om man vill klaga på vårt beslut ska man skriva ner vad man anser vara fel, varför det är fel och presentera eventuella handlingar som stöder argumentationen.

    Rättelse. Vi kan rätta beslut om det är uppenbart oriktigt eller om det tillkommit nya intyg som ändrar något i ärendet. Är det vi som har räknat fel, skrivit fel eller tolkat något fel får vi rätta beslutet inom två år från att beslutet meddelats. Har vi fattat beslutet på felaktig grund eller på ofullständiga underlag kan vi rätta det även om det är äldre än två år.

    Omprövning. En omprövning innebär att vi utreder ärendet på nytt och tar hänsyn till ev. ny informations som finns i ärendet. Vi ska ompröva ett beslut när den som fått beslutet begärt det. Begäran om omprövning ska göras skriftligen inom två månader från det att mottagaren fått sitt beslut. Omprövningsbegäran skickar du till Akademikernas a-kassa, FE 55, 930 88 Arjeplog eller så kan du skicka in omprövningsbegäran här.

    Överklagande. Är man missnöjd med sitt omprövningsbeslut kan man överklaga det först till förvaltningsrätten och sedan till kammarrätten. Kammarrättens beslut överklagas till Högsta Förvaltningsdomstolen. För att ärendet ska prövas i kammarrätten eller Högsta Förvaltningsdomstolen måste man ha fått prövningstillstånd. För att få beslut om prövningstillstånd ska man skicka in sin begäran till domstolen.När man överklagar till Förvaltningsrätten ska man ändå skicka överklagandet till oss för att vi ska se om begäran kommit in i rätt tid.

    Vänliga hälsningar
    Annika
    Annika S

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.