Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Ericsson-uppsägning och TRR

Hej,

Jag blev uppsagd från Ericsson i december 2016 med följande villkor: 15 månaders uppsägningstid + engångsutbetalning av 5 månadslöner + 4 månaders försäkringslön villkorade via TRR av om jag ej funnit ny anställning.

Enligt TRR och Arbetsförmedlingen (dit jag anmälde mig arbetslös vid min uppsägning i april i år) gäller att A-kassa tidigast kan komma i fråga om jag ej har fått nytt jobb den 1 januari 2019. Jag har just fått min sista försäkringslön, är fortfarande arbetslös och vill nu bara höra från er på AEA att ni delar TRR:s och Arbetsförmedlingens uppfattning gällande tidigaste A-kasseutbetalning? Om så ej är fallet bör jag rimligen omedelbart ansöka om A-kasseutbetalning, hur går jag då tillväga?
Dessutom undrar jag vilka krav ni ställer på avrapportering? Detta med anledning av att fd kollegor i samma situation som jag har fått olika besked. Min kontakt på Arbetsförmedlingen menar att aktivitetsrapportering till dem krävs för att få tillgång till A-kassa och detta from januari 2019. Min kontakt på TRR föreslog att jag frågar er direkt för att vara på säkra sidan. Hittills har jag i månadsmöten avrapporterat jobbsökande och aktiviteter för att öka anställningsbarheten direkt till min kontakt på TRR, något som inneburit stor hjälp för mig trots att jag fortfarande står till arbetsmarknadens förfogande.
Jag vore mycket tacksam för klarläggande i dessa frågor.
Bästa sommarhälsningar från en arbetssökande som trots allt är optimistisk till att återinträda i tjänst innan A-kassa blir aktuellt,
/Hans
TRR

Kommentarer

  • Hej Hans!

    Vad bra att du hör av dig till oss.

    Det låter som att du i samband med att du sas upp från Ericsson erbjöds ett så kallat stödpaket vilket vi likställer med avgångsvederlag. Ett avgångsvederlag jämställs med arbetad tid i arbetslöshetsförsäkringens mening och därför har man inte rätt till ersättning under denna period. Hur länge just ditt avgångsvederlag sträcker sig är svårt att svara på här. Därför rekommenderar jag dig att göra följande;
    1. Ladda upp en kopia på överenskommelsen om avgångsvederlag i Mina sidor.
    2. Begär ett Arbetsgivarintyg av din arbetsgivare via Mina sidor.
    Med ditt avtal och arbetsgivarintyg räknar vi ut hur många dagar du anses ha ersättning via ditt avgångsvederlag. Skulle man vara arbetslös efter tiden med avgångsvederlag får man söka ersättning igen och ladda upp handlingar som styrker vad man gjort under tiden med vederlag.

    Under tid med avgångsvederlag så är man inte ersättningsberättigad och därför ställer vi på a-kassan inga krav på att man ska aktivitetsrapportera eftersom att det inte kan påverka några utbetalningar från oss. Men Arbetsförmedlingen kan trots detta anse att du ska aktivitetsrapportera varje månad.

    Hoppas du känner att du fått svar på dina frågor.

    Vänliga hälsningar, Lydia





Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.